DSLR در مقابل دوربین Point and Shoot
نوشته شده توسط : behzad

چرا DSLR را در مقابل دوربین Point and Shoot یا برعکس انتخاب می کنید؟ از آنجایی که دوربین‌های DSLR روز به روز مقرون به صرفه‌تر می‌شوند، بسیاری از مردم به این فکر می‌کنند که آیا زمان آن رسیده است که به یک DSLR روی بیاورند و از دوربین‌های خود استفاده کنند یا خیر. امروزه دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی در مقایسه با نسخه‌های کمی قدیمی‌تر، فهرست بلندبالایی از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها دارند. GPS، تشخیص چهره، تشخیص لبخند و بسیاری از فناوری‌های جدید دیگر راه خود را به بازار نقطه و عکاسی باز کرده‌اند و دوربین‌های جدید را بیش از حد اشباع می‌کنند و انتخاب دوربین مناسب برای نیازهای خود را برای افراد دشوارتر می‌کنند. اتفاق مشابهی در دنیای DSLR نیز در حال رخ دادن است، جایی که تولیدکنندگان بازار را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنند و سعی می‌کنند طیفی از مشتریان بالقوه را جذب کنند: از سطح مبتدی تا حرفه‌ای پیشرفته. اما یک چیز مطمئناً - افراد زیادی هستند که در وسط گیر کرده اند و سعی می کنند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در نقطه نظرات خود باقی بمانند و شلیک کنند یا گلوله را گاز بگیرند و به DSLR تغییر دهند.

در این مقاله، من مزایا و معایب دوربین‌های DSLR و نقطه‌ای و عکاسی را بررسی می‌کنم تا بتوانید بهترین را برای نیازهای خود ارزیابی کنید و تصمیم درستی بگیرید. بنابراین، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در این وسط گیر کرده اند، این مقاله برای شما مناسب است.

مزایای دوربین نقطه و dslr

اول از همه، اندازه است. به سادگی می توانید آنها را در جیب خود قرار دهید و آنها را در هر جایی حمل کنید. هک، برخی از گوشی‌های جدید دوربین‌های عالی دارند و دیگر حتی به یک نقطه اختصاصی و دوربین عکاسی نیاز ندارید... ضربه زدن به آن پیست‌های اسکی و حفظ خاطرات خوب آسان‌تر از همیشه است.

وزن

 اکثر دوربین های نقطه و عکاسی وزن بسیار سبکی دارند. برای حمل و نقل نیازی به کیف، سه پایه یا سایر لوازم جانبی ندارید. با این حال، دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی پیشرفته‌ای «مانند SLR» وجود دارند که به دلیل قابلیت زوم فوق‌العاده‌شان، بزرگ‌تر و حجیم‌تر می‌شوند.

لنز ثابت

 همه دوربین‌های نقطه و عکاسی دارای لنزهای ثابت هستند. در تلاش برای تعویض لنز عرق نمی کنید.

عمق میدان عظیم

به زبان ساده به این معنی است که دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی معمولاً نمی‌توانند پیش‌زمینه را از پس‌زمینه جدا کنند، و همه‌چیز را در فوکوس قرار داده و کل صحنه را واضح نشان می‌دهند. این می تواند هم خوب باشد و هم بد.

قیمت

 خرید و نگهداری یک دوربین نقطه‌انداز و عکاسی همیشه ارزان‌تر از دوربین‌های DSLR است.

معایب دوربین های نقطه ای و عکاسی:

کیفیت

 با توجه به اندازه کوچکتر سنسور دوربین، نقطه و عکسبرداری از نظر کیفیت تصویر، حتی با مگاپیکسل بیشتر، با دوربین های DSLR همخوانی ندارند.

نقطه منفی یک عمق میدان زیاد

در حالی که یک نقطه و عکس، کل صحنه شما را به خوبی در فوکوس قرار می دهد، کار زیادی نمی توانید انجام دهید تا سوژه خود را از پس زمینه جدا کنید و آن را نرم و تار نشان دهید. با دوربین های DSLR و لنزهای ویژه، می توانید عمق میدان بسیار کم داشته باشید و پیش زمینه خود را کاملاً از پس زمینه جدا کنید.

تطبیق پذیری

 دوربین های Point and Shoot قابل ارتقا نیستند. شما نمی توانید لنزهای آنها را تغییر دهید یا فلاش های خارجی را نصب کنید (به استثنای برخی از مدل های رده بالا) و تعداد لوازم جانبی خارجی محدود به مارک و ساخت دوربین است.

کنترل محدود برخلاف دوربین‌های DSLR

دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی کنترل بسیار کمتری بر فرآیند عکس‌برداری دارند. در بسیاری از دوربین های کامپکت نقطه ای و عکاسی، کنترل بسیار محدودی بر روی دیافراگم و سرعت شاتر وجود دارد، هیچ علامت فاصله روی لنز وجود ندارد و کنترل دوربین ها در حالت دستی سخت تر است.

شلیک در تاریکی

دوربین های Point-and-shoot قابلیت های خوبی برای عکاسی در شب ندارند.

ناتوانی در گرفتن عکس های با زاویه باز. اکثر دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی دارای لنزهایی هستند که از 30 تا 35 میلی‌متر شروع می‌شوند، به این معنی که شما نمی‌توانید قسمت زیادی از صحنه را جابجا کنید و برای گرفتن عکس بیشتر باید عقب بایستید.

اکثر دوربین‌های نقطه‌گذاری و عکاسی در سرعت گرفتن عکس محدود هستند. Point و shoots برای عکاسی ورزشی و اکشن طراحی نشده اند.

مزایای دوربین DSLR

کیفیت تصویر بهتر

یکی از مزایای دوربین‌های DSLR  این است که معمولاً دارای سنسور بسیار بزرگ‌تری نسبت به دوربین‌های Point and shoot هستند – یک نقطه و عکاسی معمولاً دارای ناحیه سنسوری است که تنها حدود 3-5٪ از سنسور DSLR فول فریم است. داشتن یک سنسور بزرگ به دریافت تصاویری کمک می کند که نویز بسیار کمتری داشته باشند (نویز دانه هایی است که معمولاً در یک تصویر می بینید) و کیفیت کلی تصویر بسیار بهتر است.

حساسیت بهتر به نور

 نویز کمتر به این معنی است که می توانید در محیط های بسیار کم نور کار کنید و عکس هایی بگیرید که هرگز نمی توانید با یک نقطه و دوربین عکاسی کنید.

سرعت شاتر و فوکوس

دوربین‌های DSLR می‌توانند خیلی سریع فوکوس کنند و در هر ثانیه چندین عکس بگیرند. دوربین های DSLR حرفه ای می توانند تا 10 فریم در ثانیه را ثبت کنند. تمام عکاسی های حرفه ای اکشن و ورزشی با دوربین های SLR انجام می شود.

میبینی به چی شلیک میکنی یک DSLR با آینه های بازتابی ساخته شده است، به این معنی که شما به جای یک سوراخ دید در دوربین، از طریق لنز نگاه می کنید.

کنترل های انعطاف پذیر

 دوربین‌های DSLR لزوماً برای «سادگی» ساخته نشده‌اند، زیرا بیشتر عکس‌های نقطه‌ای و عکاسی درست هستند. بنابراین، شما معمولاً دکمه‌ها و کنترل‌های بیشتری را در دوربین‌های DSLR نسبت به یک نقطه و عکاسی پیدا خواهید کرد. هنگامی که نحوه استفاده از آن کنترل ها را یاد گرفتید، در صورت لزوم می توانید به سرعت تنظیمات را تغییر دهید.

سرمایه گذاری بهتر به طور کلی

 دوربین های DSLR مقادیر خود را بسیار بهتر از نقطه و عکاسی نگه می دارند. اگرچه هیچ دوربین دیجیتالی را نمی توان سرمایه گذاری خوبی در نظر گرفت، اما شانس فروش DSLR شما با قیمت مناسب بسیار بیشتر از یک دوربین عکاسی و نقطه ای استفاده شده است. نیکون D80 ما که برای اولین بار خریدیم، پس از یک سال استفاده متوسط، حدود 10 درصد کمتر از آنچه که آن را خریدیم فروخته شد.

امکان استفاده از لنزهای مختلف مجموعه بزرگی از لنزها وجود دارد که بسته به نیاز شما، از زاویه فوق عریض تا تله فوتو، می توانند روی دوربین های DSLR نصب و استفاده شوند. شوهر من از لنزهای تله فوتو بلند مانند Nikon 300mm f/4.0 برای عکاسی پرنده خود استفاده می کند، در حالی که من عمدتاً با لنزهای پرتره مانند Nikon 50mm f/1.4 عکاسی می کنم. در نقطه و عکسبرداری، شما به "زوم اپتیکال" لنز دوربین محدود می شوید. لنزهای DSLR از نظر اپتیکی نیز در مقایسه با لنزهای دوربین های نقطه ای و عکاسی بسیار بهتر هستند.

کنترل کامل بر عمق میدان شما به طور کامل مسئول جداسازی پیش زمینه از پس زمینه هستید یا از طریق کنترل دیافراگم لنز همه چیز را در فوکوس قرار می دهید. برخی از لنزهای پرتره و تله فوتو واقعاً می توانند سوژه های شما را ایزوله کنند و یک تاری پس زمینه کرمی و زیبا ایجاد کنند که به آن "بوکه" نیز می گویند.

آب بندی آب و هوا

 استفاده از نقطه را فراموش کنید و در شرایط آب و هوایی چالش برانگیز عکس بگیرید. در حالی که دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی فقط برای استفاده معمولی مناسب هستند، دوربین‌های DSLR سطح بالاتر می‌توانند در برابر گرد و غبار، رطوبت، باران و برف و هوای بسیار سرد مقاومت کنند. شوهر من اغلب با دوربین DSLR خود در دمای زیر صفر از مناظر عکس می گیرد و هرگز با آن مشکلی نداشته است.

ساخت و ساز جامد

دوربین های DSLR برای ماندگاری ساخته شده اند. در حالی که برخی از قطعات از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند، دوربین‌های DSLR حرفه‌ای از آلیاژ منیزیم ساخته شده‌اند و می‌توانند آزار فیزیکی زیادی را متحمل شوند، در حالی که نقطه و عکس‌ها به سرعت خراب می‌شوند.

معایب داشتن دوربین DSLR

برچسب قیمت بالا

دوربین‌های DSLR گران‌تر از دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی هستند. حتی یک DSLR سطح پایه و دست دوم احتمالاً بیش از یک نقطه پیشرفته و عکاسی هزینه دارد. اما هزینه با دوربین متوقف نمی شود - لنزهای خوب معمولاً بیشتر از خود دوربین هزینه دارند و شما باید از سایر لوازم جانبی (کیف های دوربین بزرگتر، فیلترها، کارت های حافظه و غیره) پول نقد کنید. برای شروع، یک دوربین سطح پایه با لنز کیت بین 500 تا 800 دلار برای شما هزینه خواهد داشت. این فقط هزینه اولیه است. اضافه کاری، ممکن است سه برابر بیشتر صرف خرید لوازم جانبی کنید.

پیچیدگی

کار با دوربین های DSLR بسیار پیچیده است. هنگامی که یک دوربین DSLR خریداری می کنید، باید زمان زیادی را صرف یادگیری ویژگی های اصلی کنید و بفهمید که همه دکمه ها چه کار می کنند. برخی از افراد به راحتی از این روند ناامید می شوند. با یک DSLR، باید یاد بگیرید که چگونه صبور باشید.

تعمیر و نگهداری مداوم

هزینه نگهداری در دوربین DSLR بسیار بیشتر از یک نقطه و عکاسی است. سنسور دوربین ممکن است کثیف شود و گرد و غبار وارد لنزها شود. در حالی که همه تولیدکنندگان نوعی دوره گارانتی دارند، هیچ تضمینی وجود ندارد که کارها پس از پایان گارانتی به کار خود ادامه دهند. بدیهی است که هزینه تعمیر دوربین های DSLR و لنزها می تواند بسیار گران باشد. شما باید یاد بگیرید که چگونه از دوربین و لنزهای خود مراقبت کنید تا از تجمع گرد و غبار و سایر مشکلات مکانیکی جلوگیری کنید.

وزن و اندازه

این نوزادان بزرگ و سنگین هستند! مدتی طول کشید تا به اندازه و وزن دوربینم عادت کنم. گردنم از حمل دوربین به شدت درد می کند. ما در نهایت برای کاهش درد، تسمه‌های مخصوصی را خریداری کردیم. وزن همچنین ثابت نگه داشتن دوربین را سخت می کند و باید یاد بگیرید که چگونه آن را به درستی در دست بگیرید تا تاری کمتری در تصاویر خود داشته باشید.

سر و صدا

با توجه به ماهیت دوربین های DSLR و ساختار آنها، هر بار که شاتر باز و بسته می شود، مقدار قابل توجهی نویز از دوربین خارج می شود. برخی از دوربین‌های جدیدتر اکنون حالت «بی‌صدا» ویژه‌ای دارند (مانند Nikon D600)، که به کاهش نویز کمک می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با انواع مختلف دوربین های دیجیتال

بهترین دوربین برای خرید در سال 2022

دوربین دیجیتال چیست؟

DSLR در مقابل دوربین Point and Shoot

مزایا و معایب دوربین DSLR

بهترین دوربین های DSLR در سال 2022

دوربین های DSLR در مقابل دوربین های بدون آینه: کدام یک برای شما بهتر است؟

دوربین دیجیتال چه ویژگی هایی دارد؟

انواع دوربین های دیجیتال

 




:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: